Etiketter

,

Jag har alltid ääälskat varma mackor, särskilt med någon god röra på och så mycket prästost ovanpå! Det känns därför så skönt att det finns LCHF-bröd man kan använda som alternativ till det kolhydratsfyllda rostbrödet.

Igår gjorde jag varma mackor med Åses kesobröd och den röra som jag brukade använda när jag förr gjorde varm smörgåstårta. Blev riktigt gott!

20130517-134236.jpg
Kesobröd
3 ägg
125 g keso (1/2 liten burk)
Knappt 1 dl (5 msk) kokosnötmjöl
1 msk fiberhusk
4 msk kruskakli
3 tsk bakpulver
2 msk smält kokosfett (valfritt)
1 nypa salt
En näve hackade nötter (valfritt)

Sätt ugnen på 200 grader. Blanda alla torra ingredienser i en bunke. Mixa keso och äggen i en separat hög bunke med mixerstav. Blanda samman allt och platta ut till fyra bröd som är ca 1 cm höga. Grädda i mitten av ugnen i 10-12 min.

Förutom att använda till varma mackor är de supergoda att dela och rosta.

Champinjon- och baconröra
Färska champinjoner
Ett paket bacon
Lök eller purjolök
1 burk crème fraîche

Hacka upp allt i mindre bitar, stek champinjoner och lök, häll över i en bunke för att svalna. Stek sedan bacon och häll över till det andra. Låt svalna något och tillsätt sedan crème fraîche och kryddor. Fördela på mackorna och skiva över prästost.

Gratinera i ugnen på 225 grader i 12-15 minuter tills osten fått fin färg.

GOTT!!

